Gevonden worden werkt nu anders
Sinds de jaren negentig is marketing een klein beetje anders geworden. Je hebt namelijk nu WWW wat staat voor “World Wide Web”. De meeste mensen kennen het eigenlijk als het internet. Het internet kun je verdelen in drie stages van haar bestaan. Je hebt het wilde westen aan het begin. Hier bestonden er meerdere zoekmachines en was nog niet helemaal duidelijk wat je met het internet kon. Daarna volgde het google tijdperk dat eigenlijk nog steeds doorgaat. Het huidige tijdperk is dat van social media dominatie. Maar met google als alles overheersende zoekmachine is SEO advies nu wel handig om te krijgen. Maar wat is SEO en waarmee kun je het van vroeger vergelijken?
Search Engine Optimisation
SEO staat voor Search Engine Optimisation. In Nederlandse kringen wordt het vaak ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd maar dat is alleen maar een vertaling. Maar waarom is goed advies belangrijk voor SEO? Dat heeft te maken met de hoog technische aard van SEO en het kat-en-muis spel tussen de mensen die SEO doen en Google. SEO betekent dat je via allerlei trucs ervoor zorgt dat een bepaald zoekwoord linkt naar de website die jij wilt. Een simpele manier om dat te doen is linkbuilding. Dan schrijf je een tekst waarin het zoekwoord een hyper-link krijgt. Google denkt dan dat die website past bij het zoekwoord.
Hoe werd dat vroeger gedaan en wat is het kat-en-muis spel?
Het lijkt soms wel alsof SEO een compleet nieuw iets is. Maar eigenlijk is het gewoon een virtuele variatie op reclame in het echt. “Word-of-Mouth” is de ouderwetse variant op SEO. Word of Mouth betekent dat individuen vanuit zichzelf anderen vertellen over iets waardoor het bekender wordt. Nou kun je misschien denken: “Wat is er nou mis met SEO? Het klinkt als een variatie op advertenties” en dat is het eigenlijk ook. Echter, Google verdient heel erg veel geld met bedrijven op eerste zoekresultaat zetten voor geld. En SEO bedreigt die bron van inkomsten. Dus is Google constant bezig ermee om SEO niet te laten werken.